מספקים ערך לציבור הרחב: כל מה שרצית לדעת על התנועה לחופש המידע

התנועה לחופש המידע

התנועה לחופש המידע הוקמה בשנת 2004 ומאז נחשבת לאחת מהעמותות החשובות ביותר במדינת ישראל. מהו ערכה של העמותה בהיותה של מדינת ישראל דמוקרטית? להלן הפרטים.

התנועה לחופש המידע: פעילות ענפה שמשפיעה על כל אזרח במדינת ישראל

התנועה לחופשה המידע היא עמותה שהוקמה בשנת 2004 ע"י המשפטנים פרופ' יובל רבין וד"ר יובל קרניאל והעיתונאי רביב דרוקר. ע"פ מקימי העמותה, היא נוסדה בכדי להוביל ליישום מלא של חוק חופש המידע אשר נחקק בשנת 1998 שסבל עד ההקמה מתת יישום חמור ביותר. למעשה, הציבור הרחב כמעט ולא היה מודע לעובדה כי במסגרת החוק הוא יכול לבקש מידע, ובהתאם לכך נפגמה באופן משמעותי היכולת ליישם את החוק במלואו. בשל כך, פועלת העמותה מאז ועד היום לצורך הגשת עתירות וחשיפה של מידע לרשות הציבור. הפעילות הענפה של העמותה משפיעה על חלקים רבים בציבור הישראלי, ולכן מדובר באחת העמותות החשובות (והמוערכות) ביותר שפועלת כאן בישראל.

חלק בלתי נפרד מחיזוק הדמוקרטיה במדינת ישראל

ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. בכל דמוקרטיה רשאי הציבור לקבל מידע מהגופים הממשלתיים. אולם, בפועל היכולת של האזרח הקטן להיכנס לעימות עם אחד הגופים הללו היא נמוכה, הן בשל סבך בירוקרטי והן לאור התנהלות מצד הפקידות שלא פעם מערימה קשיים משמעותיים, וזאת למרות שהחוק קובע כי כל אזרח רשאי לקבל מידע מרשות ציבורית, בכפוף למגבלות מסוימות. לכן, פעילות העמותה מספקת ערך לציבור הרחב בכך שהיא מגישה בשמו את הבקשות ובהתאם לכך יוצרת שקיפות שהיא חיונית בכל מדינה דמוקרטית. צריך להבין כי מאחר ורשויות רבות כאן בישראל עדיין לא התאימו את עצמן מבחינת הנגשת המידע לציבור, חלק מהותי מהפעילות של העמותה נוגע לשינוי התפיסה ובהתאם לכך להוביל ליצירה של חברה פתוחה שמביעה אמון במוסדות וברשויות.

מקרים לדוגמה

בשנה האחרונה פעלה העמותה לצורך הנגשת המידע בכל הקשור לטיפול בנגיף הקורונה. התנועה הגישה עתירות למשרד הבריאות לטובת חשיפה של הנתונים בנוגע למספר הנשים בהיריון שחלו בקורונה, כמו גם הסכום שהוציאה המדינה בעבור הקמה ותפעול של המלוניות. עתירה חשובה אותה הגישה העמותה נוגעת לאי השקיפות בנוגע לקבלת ההחלטות כאשר אושרו תקנות הקורונה. התקופה החולפת חשפה עד כמה הפעילות של העמותה עמוקה הן בכל הקשור להגשת עתירות לבתי המשפט והן בשל הפעולות שהעמותה מבצעת לצורך העלאת המודעות הציבורית בנושאים מהותיים שעל סדר היום יום. עבודתה של העמותה לא מתנהלת על מי מנוחות, לאור התנגדות מצד הרשויות כאן בישראל, ולכן התמיכה הציבורית היא חשובה מאין כמותה להמשך פעילותה של החברה.

הנגשת המידע לצורך שקיפות

חלק מהותי מליבת הפעילות של העמותה נוגע לשקיפות. בעידן שבו הרשויות מסרבות לספק מידע לאזרח הפשוט, פועלת העמותה בשלל עתירות בכדי לסייע לציבור הרחב ולהוביל בסופו ל דבר ליצירת שקיפות. באתר הרשמי של העמותה תוכלו לבחון את הפעילות השוטפת ואת המשפטנים כמו גם אנשי התקשורת שמשתפים פעולה לטובת עבודה למען הציבור. על פעילותה קיבלה העמותה בשנת 2015 את פרס גורני לארגוני זכויות אדם.

 

לסיכום, הנגשת המידע לטובת שקיפות ציבורית ובהתאם לכך יצירה של חברה דמוקרטית היא חלק בלתי נפרד מהמצע של העמותה שפועלת כבר 20 שנה. כל אזרח יכול לפנות דרך האתר הרשמי לטובת הגשת לקבל מידע כמו גם לתרום – למען חברה דמוקרטית הפועלת ביחד למען יצירה של נגישת מלאה לפעילות של רשויות ומוסדות המדינה.